Bulbjerg

posted in: Danmark Rundt | 0

Formiddagen gik sammen med Thy Nationalpark TV, der ville lave lidt tv om mit projekt. De var effiktive så vi blev allerede færdig lidt i 10. Jeg fik købt ind til de næste par dage, og kl 10 forlod jeg Hanstholm og Thy Nationalpark.

Cykelstien væk fra Hanstholm

Jeg kom forbi bunkermuseet hvor jeg fik tanket vand, og ellers lige hurtigt så den kanonstilling og de kanoner der var ved indgangen. Efter Hanstholm var der en fin cykelsti, med udsigt ud over flot natur. På højre side af stien var der en høj aflang bakke, der ragede højt op over det ellers flade landskab, og da vejforholdene var gode benyttede jeg mig af muligheden for at løbe.

Den lange vej...
Den lange vej…

Da cykelstien endte gik jeg lidt i klitterne og på stranden, hvorefter jeg kom ind på en gammel tilgroet vej langs klitterne. Den flugte jeg i lang tid gennem endnu et øde klitlandskab. Her gik jeg og blev ret træt, det var nok efter det dårlige vejr igår. Vejen føltes virkelig lang og forsatte langt ud i horisonten. Da jeg endelig kunne skimte den lille by Lild Strand i horisonten, blev humøret højt og jeg søgte ud til stranden det sidst stykke mod byen for at få lidt afveksling.

Bulbjerg

Ved byens kirke var der hverken vand eller toilet hvilket var skuffende, for jeg var løbet tør for vand, og ville egentlig have fyldt godt op, så jeg havde vand til lejerpladsen iaften. Tilgengæld fandt jeg et hus, hvor jeg spurgte om jeg måtte få vand. Det vidste sig at være tyskere, men de forstod godt at jeg manglede vand, og var så venlige at give mig lov til at fylde mine flasker. Jeg sagde “danke” og gik mod Bulbjerg.

Bulbjerg - klint
Bulbjerg – klint

Der gik ikke lang tid inden jeg kunne se det store “bjerg” i horisonten. Da jeg kom derhen af, gik jeg ned til vandet hvor Bulbjerg endte ud i en stor klint. Det lignede nærmest en klippevæg. Selvom jeg var ved at være godt sulten og træt, tog jeg mig lige tid til at se mig godt omkring ved Bulbjerg. Oppe fra toppen kunne jeg udover det stykke jeg lige var kommet fra, også se den kyststrækning jeg kommer til at gå på imorgen.

Udsigt fra Bulbjerg

Kort fra Bulbjerg fandt jeg aftenens lejerplads. Til min store overraskelse var der vand på pladsen,så jeg havde slæbt 2 liter vand for meget herop, men hellere være på den sikre side.

Selvom Danmark ikke har bjerge synes jeg at dagens tur har vidst at vi har så meget andet. Bulbjerg virkerde som et bjerg, da det var det eneste der ragerde op af det ellers ret flade klit og hede landskab. Hele Thy området har generelt være præget af store øde klit og hede landskaber. Det er dejligt at opleve at sådan noget findes i lille Danmark, selvom landet er godt beboet.

Dato: 5. august

Dag: 18

Kilometer (luftlinje): 31 km vandring og løb

Tid i bevægelse: 10-18 med pauser og indkøb

Vejr: 19 grader, sol og delvis overskyet, let vind.