Nordisk Extrem Marathon 2015

posted in: Løbsberetning | 0

Jeg havde ikke de store ambitioner til dette års Nordisk Extrem Marathon, udover at teste om benene stadig kunne holde til at løbe de længere distancer efter vinterens knæskade, også skulle det ellers bare blive en hyggelig weekend i Silkeborg skovene.

Til dem der ikke kender løbet er det et to dages løb i Silkeborg skovene. Der løbes i to personers hold hvor alt oppakning til turen skal bæres i ens rygsække, dvs. telt, sovepose, mad osv. Vi løb x50 distancen, som bestod af 30 poster hverdag, der skulle findes med det udleverede 1:25 000 kort. Ruten var 50 km i fugleflugt over to dage, men vi endte ud med at løbe cirka 70 km fordelt over de to dage. Det korte resume er at benene virkede perfekt, orienteringen gik godt efter omstændighederne, også løb vi os ind på en 2.plads i mix-rækken. Det mere uddybende beretning kan du læse herunder._L8A4327

En uge inden løbet meldte min makker fra, ikke umildbart den bedste forudsæt for et godt løb. Heldigvis sprang Birthe Juhl impulsivt til som afløser. Jeg kendte hende ikke i forvejen, og var lidt spændt på hvordan vi kom til at løbe som hold.

Start og mål området var dette år på toppen af himmelbjerget, hvilket signalerede en weekend i smuk natur, men også med mange højdemeter! Det blev lørdag og Birthe og jeg troppede op på himmelbjerget lørdag tidlig eftermiddag og fik pakket vores udstyr. Vi virkede begge rimelig klar, så det skulle nok blive en god weekend. Eneste bekymring var at jeg skulle styre kortet, og det var et år siden jeg sidst havde løbet orienteringsløb.

Starten gik og efter en runde rundt om himmelbjerget var vi igang. Vi løb rimelig jævnt hele dagen, dog kom vi ned i gå tempo hver gang vi kom ind i terrænet. Orienteringen gik bedre end forventet, der var få bommerter der gik lidt tid med, men det var svært at undgå da jeg aldrig har gjort det store i O-løb, selvom det er en fed sport. Jeg havde godt med overskud hele dagen hvilket passede mig godt, for så var der tid til at løbe lidt i forvejen og få styr på orienteringen.11297772_1590164394590491_303944309_n

I løbet af lørdagens etape skulle vi svømme over to vandpassager, og her kunne de manglende solskinstimer i maj mærkes! Især efter den sidste af vandpassagerne var det koldt, og der gik lang tid inden vi fik løbet os til varmen igen. Vi nåede heldigvis at komme til Night campen lige inden det blev mørkt, i tiden 5 timer og 30 minutter, og slap herved heldigvis for nat orientering.

Det regnede da vi kom til night campen, så det var hurtigt op med teltet også få lavet noget mad. Grundet det dårlige vejr var der desværre ikke så meget hygge i night campen, men på den positive side følte jeg stadig at benene var klar efter dagens etape. Jeg havde heldigvis taget min regnjakke med, hvilket jeg blev meget glad for, da det regnede det meste af aftenen og natten. Jeg fortrød dog igennem hele natten, at jeg ikke havde taget et par tørre sokker med. Ligeledes havde jeg bare taget en lagenpose med, for den var jo meget lettere end en sove pose. Men trods en masse folie/survival blankets, blev det en kølig nat, især for mine tæer.

Vi havde heldigvis taget en lille presenning med, som gjorde det meste af vores kina telt vandtæt. Desværre kom der lidt vand ind fra siderne, hvilket ikke gjorde natten varmere. Kl. 5 var der ikke den store pointe i at prøve at sove videre. Jeg stod op og fik lavede os noget varmt morgenmad, som trods den kolde nat gav en god start på dagen. Benene var stadig friske og vi fik omrokeret lidt på vægten i rygsækkene, så jeg fik lidt flere af de tunge ting.

Kl. 8 gik starten så igen. De første poster var nemme at finde og det tegnede til at blive en god dag. Ormrokeringen af vægten i vores rygsække virkede og Birthe var godt løbende, samtidig med at jeg blev noget mere presset. Det medførte at Birthe og jeg hele dagen løb i næsten samme tempo. Orienteringen gik igen godt, borset fra et tidspunkt hvor jeg mistede orienteringen på kortet. Hvordan det skete ved jeg ikke helt, men det var nok en blanding af at jeg var ved at være træt, også det at man kommer til at følge lidt for meget efter de andre hold. Det mistede vi noget tid på, men da jeg fik orienteringen igen, var vi godt løbende resten af dagen mod mål på toppen af himmelbjerget, hvor vi tilmed havde overskud til at give den gas det sidste stykke op af bjerget. Det var fedt at komme i mål og vejret klarede så ment op. Vi kom ind på 5 timer og 9 minutter, hvilket gav en samlet tid på 10 timer 39 min og 39 sek samt en 2. plads i mix-rækken. Alt i alt en god weekend hvor jeg fik opfrisket hvor fedt orienteringsløb kan være, og det viste sig tilmed at mine ben stadig virkede efter vinterens skade.